tisdag 20 april 2010

Bloggen får gå i träda ett tag

......................... Jag sitter och funderar på vad jag ska börja med här i bloggen.

Det är mycket nu. Lite väl mycket känns det som.

På jobbet ska vi göra en form av koll efter tidstjuvar genom att under en vecka skriva upp allt vi gör och vilken tid vi lägger ner på det. Det vill till att man inte sköter en förstoppad tarm på arbtestid då. Tidstjuv? Smitning från arbetet? Ska man flexa ut om man är trög i magen kanske?

Själv har vi en energitjuv i vår närhet.

Skolan.

Felix skola är just nu en sådan jävla (ursäkta) energitjuv just nu så jag känner mig gråtfärdig. Tårarna kommer också. Tack och lov känns det lite lättare efter att man släppt ut lite tårar. Väl utvalda folk får stå ut med vårt ältande om våra känslor när det gäller lärande i skolan.

I lördags när jag kände mig supernere och var fylld av gråt, så tänkte jag på Felix. Om inte jag/vi orkar, hur f-n ska det gå för Felix då? Han ställer inte några krav på lärande i skolan. Inte muntligt i alla fall.

Just nu har vi fått ta över lärarbiten. Vi tillverkar material som vi hoppas att Felix ska bli motiverad och hjälpt av i sitt lärande med bokstäver.
Jag läser en bok om läs- och skrivprocessen där man får hjälp med hur man ska lära barn att läsa.
Om vi inte gör detta så kommer Felix stå och stampa på samma ställe som han gjort ett bra tag nu. Utan kunskap om bokstäver och vad som händer när man sätter ihop dem.

Här togs det fram en låda med fin sand som Felix känner på och vi hjälper honom att dra i sanden så att det blir ett "A". Både med fingret och med ett sugrör. Sugrör kan också se ut som "A". Detta är alltså taktila bokstäver. En enorm hjälp i lärandet.

****************************************************
Jag gick ju sta och fyllde år här för ett tag sedan.

Man brukar ju säga att "det är tanken som räknas".

HÄR har det verkligen använts en tanke. Min älskade Ebba stod, kvällen till min födelsedag, i sitt rum och gjorde mig denna underbara present. Hon hade inte köpt något, och hon ville verkligen ge mig något. Hon är alltid så omtänksam - inte bara när det gäller födelsedagar. Det kan komma när som helst.

Här har hon klistrat ihop ett genomskinligt påskägg som hon målat på insidan av botten och smyckat så fint. Ägget är omsorgsfullt igentejpat så att det inte faller upp så lätt. Inuti ägget så är det en binda fastklistrad med texten:
"Vid nödfall, öppna ägget".

Snacka om att det finns mycket tanke och kärlek i den här presenten. Njuter.


Varför inte titta in till hennes blogg så får ni se mer... HÄR går bra att klicka.
*****************************************************************

Felix har träffat en tandläkare för att hans tänder växer snett och vint. Nu fick vi höra att han är för ung för att man ska göra något åt det. Men de tog en datortomografibild på hans tänder i alla fall. En stor apparat som man ska vara alldelse stilla i när apparaten rör sig runt huvet på en.

Klart Felix fixar det!


*****************************************************************

Wilma har ända sedan Felix fick eget rum, velat sova i Felix rum. Trygghet handlar det om här.

Vi har flera gånger varnat för att Felix brukar kunna ramla ur sängen och vill att hon ska sova en bit ner på madrassen. Men inte Wilma inte....




Den här gången gick det ju bra.

Sen finns det ju andra sätt man kan se till att inte få honom på sig.
Man kan ju lägga sig bredvid honom när mamma och pappa sagt god natt.





********************************************************

För ett par veckor sedan var Ebba och Wilma till frissan. Ebba hade redan bestämt sig för att klippa av sig håret.

Jo, tjena! tänkte jag och trodde inte att hon skulle våga.

Jag hade fel! Kolla in vad snygg hon blev i håret. Sådan där frissyr som håret är lite längre fram än bak. Svårt att se här kanske, men man får ju se det när man träffar henne.

Om det inte hunnit växa ut då förstås. ;)




**********************************************************************

I fredags var Felix på sitt första disco. Det var skolan som ordnade.

Jag gjorde helt fel när vi kom dit. Jag blev så glad när jag såg några i gympasalen, som var omgjord till dansgolv, som vi kände. Jag gick snabbt fram till dem i mörkret och den höga musiken, vilket gjorde Felix livrädd.

Pucko till mamma!

Det tog en halvtimme i mina armar som idag har en längd av ett par babianarmar, innan han gick ner på golvet och stod på egna fötter. Vi dansade fram till 19:30 då det var slut. Nästa gång ska jag ta det lilla lugnare, så kanske han gillar det bättre.



*****************************************************************

Ja, det var en liten blandad kompott av saker som hänt här.

Jag lägger samvetet för bloggen i träda och tänker inte känna att det måste uppdateras med nyheter om mitt liv. Jag kommer att komma tillbaka, men vi får se när.
Vem vet, kanske redan i morgon... nästa vecka... månad... det återstår att se.
.
Min energi måste gå till andra saker nu. Familjen och allt runtomkring som vi måste kämpa med.
.
Jag avslutar med en bild som Ebba tog här om dagen.
.
En bild med meddelandet:

"Det är tanken som räknas - en tanke fylld av kärlek. "


Ni ser väl hjärtat?

1 kommentar:

ylvisen sa...

Det är så svårt med sånna här långa inlägg för när ma har läst klart har man glömt allt man skulle kommentera.... Vi pratade ju igår oxå. Hon blev iaf Ebba och Felix verkar ha varit duktig hos tandläkaren! Å ja, jag ser hjärtat!

kram