tisdag 22 juni 2010

Funderingar hos en 6-åring

Det har kommit många intressanta frågor från vår Wilma de senaste dagarna.

Wilma satt bredvid mig ibland när jag tittade på bröllopet - Viktoria och Daniel.

- Mamma, vem är Jesus?
- Ja, det är någon som några tror på som man pratar mycket om i kyrkan.
Wilma funderar.....
- Är det han som är lång som står dåligt?
(Wilma tänker små figurer som vi tar fram till jul där Jesus ligger i en krubba och de tre vise männen finns med. Det är dock en av de tre vise männen som är lång och som står ostadigt.
.
När Viktoria och Daniel hade bytt ringar i kyrkan så kom nästa fråga

- Ska de börja dansa nu?
*****************************

Sen har det börjat komma frågor om Downs syndrom.

- När man blir större och får mer Downs syndrom, kan man gå snabbare då?
(Felix har ju problem med knäna och går mycket långsamt. )

- Kan man se om någon har Downs syndrom?


*****************************

Det är skönt när barn frågar. De frågar så "äkta" och har inget elakt i sina funderingar.

En kille på dagis kom i dag fram och pekade på Felix ärr som han har på knät.
- Vad har Felix gjort där?
.
Jag kom ihåg en mamma som tyckte att det var jobbigt att svara på sitt barns frågor när hennes son gick på samma dagis som Felix. Hon visste inte hur hon skulle svara. Speciellt när sonen frågade mamman varför Felix hade tungan ute så mycket.
.
Jag hoppas att folk i min närhet vågar fråga om man undrar något om Downs syndrom.
Det är ok att fråga här på bloggen med om man har funderingar.
Jag hjälper gärna till med att minska ner fördomarna som man kan ha när det gäller personer med Downs syndrom
.
Något som jag fortfarande har svårt med är när man pratar om Felix och folk börjar lägga huvudet på sned och får en speciell "tycka-synd-om-ton" i sitt röstläge.
Där tar jag gärna emot tips på hur man bäst bemöter dessa människor tillbaka.

Inga kommentarer: