tisdag 24 augusti 2010

Lite allt möjligt ...

Det händer saker med Felix tal nu.

Han brukar vara den tysta killen vid matbordet och tjejerna står för tjattret.

Men nu de senaste veckorna vill Felix berätta saker. Det rör sig om filmer han har sett eller vill se efter maten. Om saker som han varit med om. Om saker han vill göra t ex handla med någon av oss föräldrar. Det går i ett i munnen på honom.

Som jag visade för ett tag sedan så har jag gjort "läseböcker" om nalle till Felix. Jag har gjort dem efter Irene Johanssons bok om läs- och skrivprocessen. Där är syftet att få in de små orden som finns i meningar. Till exempel "har en", "här är" o s v.

Nu har det hänt flera gånger när jag sitter och lyssnar på vad Felix vill berätta att han klämmer in ordet "till". Inte alltid på rätt plats i meningen, men han tänker rätt och det ska vara det ordet med i hans mening. Det hör jag.

I dag var det:
- Jag ... pappa ... åka ... till ... handla ... glass.

Försöker man avbryta honom så hyschar han åt en. Det syns att han verkligen vill kämpa själv och är så rackarns mottaglig för nya saker nu. Är det ett nytt tecken så säger han åt mig:

- Sch mamma, jag.

Sen ser jag hur han både gör tecken och säger ordet som är nytt för honom.

Vi har alltså ingen jobbarstund med teckenspråkskurs för honom.
Vi använder bara lite tecken i vardagen och pratar som vanligt. Så det kommer naturligt så att säga.

Stolt över vår grabb ska jag natta mig nu.

2 kommentarer:

ylvisen sa...

Gud va härligt det låter!! Va duktiga NI är :)

Kul att lamm-rätten var god! Till den rätten som jag åt var det alldeles för lite bacon!!! Jag fick knapp nåt, idag har samma mat i lådan men med hot dog till.... Hm, inte lika spännande...

Så köp mer bacon om det ska räcka till er, eller stek på en kycklingfilé!

Lena sa...

Vad duktig han är och vad duktig du är som hjälper honom så bra.
Krama / Lena