måndag 7 november 2011

Felix har feber

I kväll när det var läggdags så ville Felix höra sin favoritsaga.

Magnus tog fram samma bok som han fått höra kväll efter kväll efter kväll ..... efter kväll ...
Men den här gången ville Magnus ha hjälp av Felix vid läsningen. Normalt kan han fylla i varenda mening i boken. Men just ikväll hade Felix inte lust att hjälpa till att läsa boken.

Magnus: Du måste hjälpa mig att läsa.
Felix: Nej, jag vill inte.
Mangus: Jo, du måste, annars läser jag inte.
Felix: Nej, jag kan inte. Jag har feber.

Det är inte alltid lätt att motivera en bestämd herre som denna 9-åring om han väl har bestämt sig. Ibland fungerar en övertalning på bara några minuter. Medan andra gånger så kan man få höra de mest fantasifulla bortförklaringarna från sonen.

Några minuter efter att Magnus släckt och stängt dörren till Felix, så hör man dunsar i golvet. Ett hasande ljud hörs innan dörrknarret.

Står man uppe i hallen så möts man av en smygande Felix som vill sova i mamma och pappas säng.
Felix: Måste sova mamma pappa säng.
Mamma: Nej, du får sova i din säng. Nu går vi in till din säng.
Felix: Nej, jag är tung.

Får se hur många vändor det blir den här kvällen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, härligt och så nyttigt med egen vilja!!! Han kommer gå långt =)