torsdag 19 mars 2009

Röntgenbild + en dag på jobbet

Ja, då har vi fått med oss en bild på hur det ser ut innanför skinnet på prins Felix.
Nu fattar jag varför han är så knotig vid knäna. Underbenet är förskjutet ett par centimeter åt sidan. Det dras åt sidan av lårmuskeln om jag fattar det rätt. Därmed kan inte knäskålen ligga där den borde. Jag vet inte hur det ser ut med den här inskannade bilden här på nätet, men man kan ana knäskålen på utsidan av lårbenets nedersta del. Där är en liten rund sak - som borde ligga på annat skönare ställe.


Nu står det stilla ett tag i kunskapen. Läkarna vet inte hur exakt de ska fixa detta.
Hade han vuxit färdigt så hade man kunnat tvinga in benet på rätt plats med hjälp av att flytta muskelfästet så att benet dras till rätt plats. Men detta går inte så länge han växer - prinsen alltså, inte läkaren :-D.
Så det som är nu är att vi ska försöka få ortopedtekniska att fixa till ett stabilare benstöd. Sen ska vi komma tillbaka till Uppsala innan sommaren. Då ska vi se hur benstödet fungerat och då har de haft uppe Felix fall på en större rond för svårare fall.

Så det återstår att se hur det går.....


***********************************************

Idag gjorde jag en början till en liten saga. En privat innanför-vårat-eget-hus-saga så att säga.
Jag hade med mig Mimmi till jobbet och vår kamera som kunde dokumentera det hela.
Mimmi är ett litet plastdjur som har Wilma som matte.

Det blev en hel del bilder och mina jobbarkompisar tyckte nog att jag var lite mer knäpp än vanligt.

Här är bara tre av alla foton som togs idag.

Ska man åka bil till jobbet så måste man ha säkerhetsbälte. Oavsett om man har två eller fyra ben. Finns inga undantag här inte.

Mimmi fick hjälpa till att arbeta med att stämpla.



Sen fick hon känna på utsikten från mitt jobb - journalhögen för dagen.


Sen var det en massa andra bilder med, men jag tänkte bara visa lite vad jag pysslat med förutom att ha jobbat som vanligt.


Kul att ha en liten rosa kompis som bara nickar och håller med om dagarna. Hon sa inte emot mig någon gång. Kändes skönt att ha ett sådant stöd idag.

Tack för lånet Wilma.


1 kommentar:

ylvisen sa...

Ja nu förstår man ju lite mer när man ser bilden, ska dock läsa texten noggrannare ikväll!

Trevligt med sällskap på jobbet, inte dumt inte!