tisdag 14 december 2010

Mitt bidrag går till .........

Det finns en kvinna här i Sverige som jag faktiskt inte hade hört talas om förrän min härliga jobbarkompis berättade om henne. Min jobbarkompis dotter skulle få följa med denna kvinna till Lettland tillsammans med lastbilstransporter fyllda av saker till fattiga människor. Människor i missär på andra sidan "pölen" som min jobbarkompis säger. Saker som kommer fram utan att "passera gå".

Denna kvinna heter Margit Rapp. (Klicka på namnet och läs om henne)



Det är precis en sådan människa som jag har undrat var de finns. Där man vet att sakerna kommer fram till rätt människa.

Det som är ett stort dilemma med dessa transporter är att hon, denna Margit á 80 år! , får betala resa och transportkostnad SJÄLV! Så hon kämpar med bössa och insamlingar för att få ihop det till resan bortom "pölen" till Lettland. Med ett stort hjärta till familjerna och barnen på barnhemmet åker hon med insamlade saker från folk som skänkt saker. Barnhem där även många funktionshindrade bor. Förstår ni att mitt hjärta värker!?

Egentligen skulle jag kunna sitta här och blogga hur mycket som helst om henne. Även om jag inte vet allt eller känner henne. Men det är bättre att ni Googlar på "Margit Rapp". Där har ni massor att läsa.

Jag funderade på hur man skulle kunna hjälpa henne. Hon bor i Falun. Så det är väl inte så att man drar dit i ett nafs. Men då kom min jobbarkompis och sa att hon fanns på Facebook.

Jag gick in där igår och skickade ett meddelande till henne.

Idag hade jag fått svar.

Man kan hjälpa henne oavsett var man sitter i landet! Hon har ett postgironummer som man kan skicka in sitt bidrag!!!

Åh, vad glad jag blev. Jag fick höra att pengarna inte bara går åt till transport. Hon brukar även köpa med sig frukt precis då hon åker, så att det blir ännu mer lyx när hon kommer fram. Sen vet jag att hon en gång köpte en värmepanna till en familj som stod utan en sådan. Så pengarna kommer verkligen RÄTT. (Min informationskälla är jobbarkompisen ;) )

Nu gott folk önskar jag att ni hjälper till att sprida detta postgironummer:

PG 632 83 10-5
Skriv: Margit Rapp

Får hon ihop pengar så kommer det att gå en transport i februari. Då ska hon fira jul med barn och familjer i Lettland och de kommer att få julklappar, möbler, leksaker ... ja allt som bidragits från folk här i Sverige.

Men det hänger på pengarna ....

Inga kommentarer: