lördag 11 december 2010

julklappssäcken är sönderklippt

Då har äntligen helgen kommit.

Gympaträning som vanligt. Träning inför morgondagens uppvisning.

Efter några minuters sovstund - som numer är av en tradition för mig - så plockade vi äntligen fram pepparkaksdegen. Barnens höjdpunkt.

Tjejerna fixade strålande pepparkakor. Felix kavlade länge och noga. Tryckte en pepparkaksform (dalahäst) i den platta och tunt kavlade degen. Tackade för sig och sa:
- Hej då mamma. Nu TV.

Innan det hade han sagt hej då till mig vid ett annat tillfälle. Han skulle hämta pappa som åkt till affären. I går skulle han hämta pappa med flyg, helikopter och bil när pappa var på julbord.
Men jag lockade in honom igen med att när pappa kommer hem så ska de åka och handla den efterlängtade granen.
Pappa kom hem och en superglad Felix klädde på sig overallen redo för avfärd mot granförsäljningen.

Väl hemma så sträckte han armarna upp i luften och ropade på mig.
- Titta mamma! Köpt gran!

Äntligen fick han köpa granen som han har varit på väg till sedan i början av november (tror jag han började tjata)

Nu var det ju så att granen ska få vila på baksidan ...

Såååååå ledsen och förbannad herr Felix blev.
Granjäkeln skulle ju IN! Nu när den äntligen har anlänt vårt hem.
Ännu en gång fick jag höra "Hej då mamma", när han drog iväg efter pappa som redan tagit granen till baksidan.

Ja, vad gör man med den stora besvikelsen inom sig när man tvingas gå in utan gran?
.
.
.
.


Som många andra, skulle jag tro. Man lägger sig i soffan och drar något gammalt över sig.

Tur han inte är långsint. Han kom fram efter ett tag. Det gick åt en del kramar och snorpapper innan allt kändes bättre.

Efter kvällsmaten så satte jag igång att förbereda morgondagen med att klippa sönder tomtesäcken. Den har nu mer tre hål i sig. En del stuvbitar från tomtesäcken sattes på en gammal t-shirt som jag hade klippt sönder - t-shirten alltså. Byxor är sönderklippta. Detta ska färläggas med hjälp av grillkol i morgon. Sen har jag sytt fast pengar på en svart t-shirt som ska med i morgon.

Nu är klockan snart midnatt och det är väl dags att avsluta kvällen. Vad det blir av ovanstående saker, får ni se en annan dag.

Inga kommentarer: