torsdag 24 mars 2011

Ebba är dagens hjältinna och Wilma dagens blötdjur

Den här synen mötte mig när jag kom hem för att hämta badväskan så att jag kunde ta Wilma till simskolan.

Ebba hade fångat in kaninen vi sett sedan igår. Gett den vatten och lite morot.
Kändes inte rätt att bara släppa den tama kaninen när man vet hur bilarna far omkring här utanför.
Så vi ringde polisen och hörde oss för om det fanns någon som saknade denna. Men tyvärr.
Vi konstaterade att den skulle kunna få bo i vår lekstuga ett tag i förhoppning om att finna en ägare. Jag skickade snabbt in en bild till VLT's tips-mms med frågan om vem som ägde kaninen.



Ebba gick och hämtade Felix på skolan och jag hämtade Wilma så att vi kunde sticka iväg till simskolan.

Snacka om blötdjur, vår lilla 7-åring.






När vi väl kom hem från simskolan så var Wilma spänd att äntligen få klappa den mjuka lilla kaninen. Det var mysigt. Vi kan ju inte ha pälsdjur inne om vi vill ha kvar pappan i familjen. . .


När vi kom in så hade Wilmas klasskompis mamma ringt till oss och sagt att det var en tjej som gick i 4-an som saknade en vit kanin. Vi fick ett förnamn. Magnus kom på att vi kände de som har äldre barn i samma skola. Han ringde dit och det visade sig att deras ena son visste vem det var och kunde ge oss hela namnet och adressen.
Magnus ringde till familjen. Ena dottern svarade och hon hade blivit alldeles till sig när Magnus berättade att vi hade en kanin hos oss. Mamman fick luren och hon blev lika uppspelt. De skulle komma om 2 minuter - och det gjorde de!
Vi var alldeles upprymda när vi kunde förena ägarna med kaninen. Lika upprymda som de var glada.
Jag sms-ade VLT igen och berättade att kaninen hade fått komma tillrätta.
Efter 10 minuter ringde de upp:

1 kommentar:

Suzan sa...

men vilken söt ninis!