onsdag 10 april 2013

Min speciella dag!

På min egen 44:e dag så vaknar jag av min väckarklocka. Znoozar några gånger innan jag går ner i köket. Fixar filen och kaffet. Sätter mig mitt emot Magnus. Tar den ena delen av VLT. Öppnar tidningen och börjar läsa. Äter samtidigt min fil. Precis som alla andra mornar.
Magnus mobil larmar. Han går och stänger av den. Kommer tillbaka och säger: - Gissa vad den larmade om? - Ja, grattis då, sa min älskade Magnus där vi satt och gjorde oss mätta innan det var dags att plocka upp barnen inför skolan.
Nöjd över att ha blivit ihågkommen äter jag vidare.

Riktigt så illa är det inte!

Jag och Magnus är nämligen sjuka i feber och har varit det sedan i måndags. Det var i måndags när Magnus tänkte åka till stan och fixa lite grejer - med feber i kroppen - som jag sa ifrån och tyckte att vi kan vara friska när vi firar mig.

Så min dag tillbringas i sängen med en bok som är så underbart skriven. Det handlar om att en familj får ett barn. Ett Sådant Barn. Som redan från första minutrarna i livet har placerats in i ett sidospår jämfört med det normala barnet. Jag känner igen mig sååå mycket i en hel del även om vi har väldigt olika barn. Ja, olika även om både deras och vårt ena barn har Downs syndrom. Jag lovar att man kan vara olika trots samma kromosomantal.

Jag rekommenderar verkligen ALLA att läsa den. Det är mycket man skrattar åt i hennes val av ord. Hon berättar om deras start på BB och långt därefter, så fantastiskt bra. Jag nickar och känner igen mycket av det hon berättar även om vi är mil ifrån att ha fått samma start som dem. De som inte lever med någon person med funktionshinder kanske kan få sig en vettig tankeställare i hur man beter sig när man träffar personer och familjer som lever i detta av samhället skapat sidospår.

Klicka HÄR för att komma till sidan där boken kan köpas. Fungerar inte länken, så kan man googla på bokens titel tillsammans med författaren Stina Gidlöf.

Med tanke på att jag nyss mätte 39 grader på örontempen så lär jag hinna läsa ut boken dessa dagar.


Jag passar även på att tacka Stina här för underbar läsning. 

1 kommentar:

ylvisen sa...

Grattis!! :)

Verkar bara en intressant bok!

Kram och hoppas du får en bra dag trots feber!