söndag 6 februari 2011

Motivation kan vara knivigt

Här i eftermiddags kom jag på att vi har en skrivbok köpt på Toys R Us som jag tyckte var bra för finmotoriksträningen. Så jag tog kopia på en sida som man ska följa linjer.

Men det var en måttligt road Felix jag ropade på när jag ville att vi skulle jobba lite.

Det var "nej" till höger och vänster. Men jag försökte locka honom med att han skulle få välja färg ur pennväskan som jag hämtat. Pappret låg på bordet, klart att börja jobba med.

Jag sa till Felix att vänta medan jag hjälpte Wilma med ett datorspel. Att lämna Felix ensam där är en stor risk för att stolen är tom när man kommer tillbaka. Speciellt när hans motivation var i botten.

När jag kom tillbaka så hade han redan börjat fylla i de sneda sträcken längst ner på pappret.
Sen fortsatte vi uppifrån vid O-formen. Han valde vänster hand först. Sen bad jag att han skulle byta hand. Det blev inte lika "bra" ifyllt.

Vänsterhänt? Ja, vi börjar tro det. Men än så länge använder han båda händerna.

Det gick bra hela pappret. Motivationen höll i sig. Han känner igen bokstaven o, s och c som fanns på pappret.
Nästa prövning var att försöka få honom kvar med nästa övning som jag hade tänkt mig.
Att känna igen sitt namn, vilket inte är alldeles solkart för honom.

Vi har en magnettavla med bokstäver som han gillar där han fick lägga sina bokstäver rätt.

Sen kom jag på en sak som jag trodde att han skulle gilla. Vi har fått ett tips från skolan där de skrev siffror på svarta tavlan som barnen sedan fick följa efter med en pensel doppad i vatten. En så gott som gratis övning materiellt sett.

För flera år sedan köpte vi ett skåp på IKEA där luckan är en griffletavla. Den har legat i förrådet orörd. NU ville jag använda den.

Så jag bad Felix vänta medan jag gick ut efter skåpet.

Vänta existerade inte ... Felix var borta från sin plats. Tja, det var ju väntat.

Men jag plockade fram en pensel, en kopp med vatten, disktrasa och en griffelkrita.

Sen fick jag honom till bordet. Han fick upp ögonen när han såg vatten, pensel och disktrasa.

Jag ritade en boll.
Felix räknade till "ett".
Jag skrev en 1:a.
Felix fick ta penseln och följa strecket = 1
Rätt = sudda ut siffran.

Jag ritade en till boll.
Felix räknade till två.
Jag skrev en 2:a.
Felix ritade efter med penseln.

Så höll vi på till siffran 5.


Han valde hand själv. Ibland höger och ibland vänster.

DETTA var en höjdare. Tack för tipset skolan!
Lite kan jag se ett mönster i Felix motivation.
Är han ganska omotiverad så kan man med visst motstånd få honom att jobba korta stunder.
Medan andra gånger, när han har varit positiv till arbetsstund, så har vi kunnat sitta mer än 30 minuter och jobbat.
Det är inte lätt det här med att hitta vägar till lärandet.
Att han vill och kan lära sig märker vi. Speciellt när man åker någonstans och Felix kläcker ur sig olika bokstäver som han ser på skyltar.

1 kommentar:

Emma sa...

Denna övning ska jag ta med till förskolan där jag jobbar :-)