torsdag 15 oktober 2009

Ny kvällslitteratur

Efter att ha läst en hemsk men ändå bra bok - Snälla pappa, Nej! - så går jag över till lite annan form av kvällslitteratur.

Jag har ju forskat lite i var man ska få tag på skolböcker som vi kan använda för Felix när han ska lära sig alfabetet. Jag googlade och hade mig. Men så var det så enkelt som att titta på TeckenHattens hemsida! Där fanns övningar på bokstäver - precis vad jag letat efter. Här var det inte bara en bok, utan en CD som man kan skriva ut hur många sidor som helst av den bokstav man ska öva på.

Men det är ju inte bara till att sätta sig och säga åt Felix att göra som jag säger. Ibland funkar det, men ibland räcker jag/vi inte till. Det krävs det lilla extra för att få till det hela. Å den kunskapen har jag inte.

Nu ska jag ge mig in på grammatikens värld på kvällarna. Jag ska se om jag kan få några tips - det finns det säkert - för att få till det där lilla extra som kan behöva plockas fram.


Säga vad man vill om miljöskadad. Men det hör inte bara till "Felix-intresset", det där med svenska språket. Det är ju liksom mitt arbetsredskap! Att skriva en bra svenska. Så det är nyttigt med lite uppdatering för mig själv också. Jag såg att det stod "deklinationer" i den här boken och det visste jag inte vad det var innan jag läste till medicinsk sekreterare.

På tal om uppdatering av saker och ting.

En Felix-sår-uppdatering:

Det ser värre ut... Jag skickade iväg ett mejl till hans ortopedläkare här nu ikväll och bifogade två bilder på såret. Ett som togs i måndags och ett i kväll. Det ökar i storlek och varar. Jag ringer i morgon. I december är det ett år sedan han opererade knät ...

Inga kommentarer: