torsdag 18 februari 2010

Mat mat mat mat å ännu mer mat

När det är veckan då Linas matkasse finns hos oss så är det mycket matprat känner jag.
Men det är fortfarande lilla julafton för de flesta i familjen.
De flesta = de tre äldsta i familjen. De två yngsta är måttligt roade av Lina-veckorna.

Dagens mat gick hem hos alla utom Wilma. Men hon tyckte inte om köttfärs innan heller, så det var väntat att detta inte skulle gå hem.

Det mumsiga var Köttfärsfyllda paprikor med ris.

*********************************************************

Tänk så bra vi har det. Vi använder oss av en låda i hemmet med tillhörande grejer som vi lutar fingrarna på. Fingrarna far fram och tillbaka på grejen och det händer en massa saker på en annan grej som står på en trälåda av nå't slag. Sen dröjer det några dagar så är det något oväsen runt omkring oss. Någon står utanför hyddan vi bor i och överlämnar MAT!!!
Man börjar röra på fingrarna över den där klapprande grejen och sen har man betalat för maten. Utan att ta ett steg utanför hyddan.
'
Det är så jag tänker på att folk i öknen "down under", aboriginerna, ser det om de skulle se oss leva så här.
'
Jag har nyss läst en bok om aboriginer och hur en vit kvinna fick äran att leva med dem i några månader. Mycket intressant. Boken heter "Budskap från andra sidan"
'
I den boken finns det några tänkvärda ord som jag gillar. Jag fastnade speciellt för detta.

"Inte förrän det sista trädet har huggits ner.
Inte förrän den sista floden blivit förgiftad.
Inte förrän den sista fisken har fångats.
Inte förrän då kommer du att märka att pengar inte går att äta."


Blir man mer lycklig om man har mycket pengar?
'
Jag hävdar ett absolut NEJ!
'
Pengar underlättar en del saker, men lyckan sitter inte i sakerna/pengarna. Det är vad man själv gör med livet. Man behöver stanna upp och känna efter någon gång ibland. Ganska ofta egentligen. Njuta av det man har här och nu. Inte grubbla på det som varit eller om saker som händer i framtiden, för det har du ändå ingen aning om.
,
Jösses vad lätt det lät. Att inte grubbla - ha ha. Kan vara svårt i många fall. Men det är väl då det är extra viktigt att stanna upp och njuta av det man har här idag. Speciellt sin familj.
'
Det ska jag göra här i kväll. Lämna den där grejen som mina fingrar klapprar på och lägga mig och mysa bredvid Ebba som ska sova nu.

1 kommentar:

Malin sa...

Jag tycker det är jättekul att läsa om vad "vanligt folk" gör för mat. Det är ju liksom inte samma sak att läsa en matblogg där nån som har mat som största intresse skriver och lagar mat. Linas matkasse låter toppen, blir lite sugen att prova. Jag har haft grönsakslådor innan och det är ett bra sätt att prova nytt.

Roligt att du blev sugen på att göra gnocchi! Jag gjorde efter detta receptet: http://www.recept.nu/1.15431/okand/huvudratter/pasta_nudlar/gnocchi
Men jag har läst någon annanstans att man ska koka potatisen med skalet på för att smaken och stärkelsen ska bli kvar så det gjorde jag. Jag fick ta mer mjöl än vad det står i receptet och jag gjorde bara halv sats, blev jättemycket ändå. Det bästa är nog att äta dom samma dag man gör dom, mina hade fastnat lite i varann och i smörgåspappret jag la mellan dom. Så det blev lite meckigt idag när vi skulle äta dom. Kram Malin