tisdag 16 februari 2010

VAMS och VAW

Det är väl det som har hänt de senaste dagarna.
*
VAMS = vård av mig själv

VAW = vård av Wilma som hade feber igår.
*
När man är inne och hemma så här flera dagar så får jag en känsla av att jag vill rymma. Ta mig ut från kokongen av bakterier.

Först orkar man ju inte då man är överhopad av smådjävlar i kroppen som tagit över befälet. Men sen, när det är min tur att ta över befälet, då rymmer jag. Som här ikväll när jag rymde till Coop i hopp om att shoppa mig lycklig. Där kan man snacka om att skita en lök.

Den portabla DVD som de annonserade om i går - slut. De ska ändå sluta med sådana prylar. Men den där DVD'n som hade två skärmar då? Hade de den?

- Vilken? blev svaret.

- Äsch, jag tittar efter något annat, sa jag.

- Ja, tack ska du ha, blev svaret.

Hur ska jag tolka det? Förlåt att jag kom och ville handla. Jag vill absolut inte störa i onödan.

Ja ja, jag skulle ändå ha en liten CD-spelare som de hade för 300 kr till Wilma. . . fanns inte längre.

Undrar om de kommer att sluta med kycklingfilé och köttfärs också?

Jag fick med mig lite kläder och två paket toapapper. Snacka om att shoppa sig lycklig.

************************************

I går kom Linas matkasse igen. Det var väl inte så att man jublade över innehållet. Men det är ändå kul att prova på saker man aldrig skulle ha gjort annars. Som här ikväll när jag gjorde morot- och kokossoppa.

Det var en hel del grejer som jag aldrig köpt själv förut som skulle vara i soppan. Spiskummin, koriander, röda linser, ingefära, kokosmjölk.

Jag äter ju väldigt mycket med ögat och jag var skeptisk ända från början. Även i slutet av matlagningen så var jag ännu mer skeptisk. Men jag gjorde som det stod och satte fram det på bordet. Till soppan hade vi också fått grovt bröd och så hade jag gjort en kål och apelsensallad till det.
*
Snacka om att förvirra smaklökarna. Det var ju gott! Så gott så att jag faktiskt åt två tallrikar. Jag spädde ut soppan lite med vanlig mjölk då den blev så tjock så att man nästan skulle kunna äta den med gaffel. Salladen blev god efter några timmar då den stått och dragit sig i dressingen. Så det är tips till de som ska göra detta senare. Gör salladen några timmar innan ni ska äta.

Magnus blev också positivt överaskad. Ebba lika så.
Felix var inte så pigg (sjuk???) och rörde inte maten.
Wilma tittade på soppan. Sen såg jag att hon rörde på läpparna. Hon viskade och tog sats: ett - två - tre - sen stoppade hon skeden i munnen för att konstatera att det inte var gott.

När jag frågade om de ville ha yoghurt till smörgåsen, så tackade Felix högljutt med:

- Åh, tack snälla mamma Carina.

Jag känner i alla fall att min kropp är späckad med nyttigheter av denna soppa.

MEN! Även om den var god så kan jag säga att jag inte kommer att göra denna soppa igen. Däremot kommer jag att vilja köpa röda linser som inte smakade något och ha i andra maträtter. Bara för att få i sig lite nyttigheter.

1 kommentar:

Sussie sa...

Vi började med kycklingwoken. A + M var nöjda, E gjorde tummen ner. Själv kände jag ingen smak pga av dunderförkylning men det såg iaf fint och gott ut!