söndag 7 juni 2009

Felix är väldigt speciell

Som om man inte redan visste det!

Ha ha ha!



Men nu är han alltså ännu mer unik och speciell vad vi har förstått.

I fredags var det alltså dags för Akademiska barnsjukhuset för att få besked av vad de har diskuterat fram vad man ska göra åt Felix ben som inte är som det ska.


Vi brukar bara (men det är inte så bara det ;-) ) träffa dr E. Men nu hade han även kollegorna dr B, dr B och dr ? som jag inte minns namnet på.

De hade pratat och diskuterat röntgenbilderna, och kom nu in och klämde och kände på knäskålarna som ligger på utsidan av benen. Det vänstra benet är bättre men inte bra, som de sa. Höger är värst. Där ligger knäskålen aldrig rätt om han inte har knäskydd på sig - då det hjälper vilket inte är hela tiden.


Ja ha då undrade jag, med min syster Sussi som var med som extra hjärna och stöttning i all information jag var beredd på att få höra, om de visste hur det skulle göra nu då.


Felix dr E svarade kort:


- Nej!


Det som han hade funderat på tidigare, att skruva i benet och stoppa tillväxten, var inte aktuellt. De hade en annan teori som de inte heller gillade eftersom de hade sett dåligt resultat efter en sådan operation.

(Tack för att de inte provar denna dåliga teori på Felix)


Eftersom Felix fortfarande växer så kan man inte göra vad som helst med skelettet.
I Felix fall så ligger underbenet förskjutet mot utsidan och dras utåt med hjälp av knäskålen så att säga.




Det som gäller nu är att de tänker söka hjälp internationellt. De ska kolla om det finns andra länder som har erfarenhet av något liknande. Sen ska vi höras efter sommaren igen.


Så Felix ÄR verkligen speciell. På flera sätt.


När det gällde Felix sår som de också fick äran att skåda, så sa de att de hade bra erfarenheter av kompressen Aquacel!


Tack för det!

Jag har ju precis pratat med en doktor där jag jobbar som också sa att det var det bästa. Så när jag ändå var till vårdcentralen med Wilma i veckan så passade jag på att säga att det var det jag behövde! Så då fick jag grejer med mig hem.

Så det var historien om Felix ben - som om det vore första gången jag pratar om det!!!
Det är ju som en roman som jag skriver om, men som man inte vet om slutet på ännu. Inte ens författaren - jag.


Wilma då stackarn. Hon har haft över 39° hela veckan. Med våld så togs det halsprov som inte visade något = ingen antibiotika.



I fredags kom alltså farmor och farfar som fick se efter Wilma när vi var till Uppsala. Sen skulle de, Felix och Wilma, egentligen ha farit till södra Dalarna och varit hemma hos farmor och farfar medan jag och Magnus tapetserade Felix rum. Men med en sådan sjuk Wilma så stannade de kvar hos oss istället. Det gick ju bra det med.


Felix såg ialla fall till så att farmor fick mat i magen. Här matas farmor med pizza.




Felix ska alltså inte behöva bo i rummet som senast tapetserades år ´82, då huset byggdes:





Han har ju valt röd vägg. Mycket bestämt. Så självklart ska han få det - uj uj uj...

Det var inte lätt att hitta röd tapet som inte var tomtelik eller som hade blommor och blad på sig. Men till slut hittade vi en som vi tyckte skulle passa Felix.

Halva lördagen gick åt och jag och Magnus älskar varandra fortfarande. Det var ju första gången vi tapetserade.


På morgonen så fick vi höra en väldigt tacksam Felix som gillade sina väggar. Det har berömts flera gånger under dagen.


Se bara på resultatet:




Som en liten avslutning på dagens lilla lilla inlägg, så kan jag ju lägga till i denna härva av sjukligheter att Magnus åkte in med Felix till barnakuten kl 03 i natt. Han hade så fruktansvärt ont någonstans så att han kastade sig fram och tillbaka i famnen, på golvet, i sängen och bara skrek. Det gick inte att få fram VAR det gjorde ont. Vi tror att det var magen. Det höll på i ca 45 minuter innan det gav sig. Så det gav med sig lagom tills att de kom till lasarettet. Det enda vi kan komma på i efterhand är att han hade ätit tre stekta ägg på kvällen. Gallbesvär hos barn?????

NU slutar det lilla lilla inlägget för dagen.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Men Herre Jösses!!! Som om det inte räcker som det är??? Kan det ha varit en prutt på tvären?? Det kan göra fruktansvärt ont! Skönt att det gick över. Fantastiskt snyggt rummet blev =)))). Skönt att höra att ni fortfarande älskar varandra trots tapetsering. Kram

Carina - den gråa pippin sa...

Han hade varit på toaletten under dagen och gjort sig av med sina stora behov. Vi satte honom även på toa på natten. Men inga resultat. Han hade fått Lepheton på kvällen då vi hörde kruppvarning från honom. Det kan ge gallbesvär.....