söndag 26 juli 2009

Skogens guld!

Felix har varit hos farmor och farfar sedan i fredags. Vi hade tänkt att vi skulle göra saker med bara tjejerna under två dagar.

Planer, planer, planer.....

Blev det som vi tänkt? Näpp.

Vår tanke traskade in i dimman när vi upptäckte att Wilma hade feber. Stackars Wilma.

Så vi ändrade riktning på våra planer under lördagen och åkte upp till farmor och farfar med en plan på att plocka svamp - skogens guld. Wilma var med på noterna på att få vara hos farmor under tiden.

Magnus, farfar, Ebba och jag satte på oss skogskläderna och tog oss ut i skogen.
Cirka 5 minuter senare stod vi under bakluckan som fick vara regnskydd...
Det fullkomligt öste ner.
Vi satte oss i bilen och åkte mot ljusare ställe där myggen anföll mig trots myggmedel. Men det blev några svampar, kantareller och taggsvamp i alla fall.

I dag var det dags att fara hemåt. Men det fanns en liten längtan att få prova på den där skogen som vi besökte i går under 5 minuter.

Så vi tog oss dit, jag, Ebba och Magnus. En och en halv timme var vi där:



Först bara någon enstaka
Sen fanns de bara där runt omkring oss.
Det här är det mesta i kantarellväg som både jag och Magnus har plockat. På ett ställe räknade jag till 30 st medan jag varsamt plockade dem.
Jag hade lugnt kunnat gå där en hel dag. Men det fanns det inte tid till. Synd.
Men ack vad kul det var!

1 kommentar:

ylvisen sa...

Ah, älskar sånt, så fridfullt, gott luktar det oxå!