söndag 18 oktober 2009

I bland finns det mer ork än andra dagar

Förra veckan var Felix hemma hela veckan då han hade feber och såret strulade - igen. Wilma bidrog med en del feber hon med.

Vi hade farmor och farfar här på onsdagen och mormor här på torsdagen - tack för hjälpen - så att jag och Magnus kunde visa oss på våra arbetsplatser. På torsdagkvällen fick jag någon form av energi (tror jag det kallas). Då åkte ingredienserna fram och det bakades ett matbröd efter ett recept vi fått från restaurang Varda här i Västerås.

Nu bakas det så sällan i den här familjen, så när det väl är dags så är det FEST! Det finns otroligt hjälpsamma barn när det är bak på gång. Det blev ett mörkt bröd, kavring-liknande, med lingon och russin och en massa andra nyttigheter. Så nyttigt att tarmarna har tjoat av lycka efter alla brödskivor som jag mumsat i mig. Odören efter tarmlyckan är ju dock inte lika trevlig att få in i näsborrarna. Men ack så gott bröd.

På fredagen fick jag en annan energikick. Den nyinköpta magnettavlan sattes upp i Felix rum.
Tanken är att läxan ska sitta uppe där. Som ni ser så är det bokstaven Dd som är aktuell just nu. Även ljudbokstaven kunde hängas upp (det ljusgröna d:et).
Det här med ljudbokstäver så fanns det en tid i mitt liv som jag ville tillverka språkmaterial och gjorde det dessutom så det stod härliga till. Ljudbokstäver finns att köpa för... jag tror det var ca 4000 kr. Eller så kunde man köpa materialet för halva priset och sy det själv. Det gjorde jag. På den tiden då jag trodde att alla hade 34 timmar om dygnet och aldrig behövde sova.
Ljudbokstäverna har alltså legat i sin tygpåse i flera år. Jättefina har de varit. NU äntligen kommer de fram. Det passar jättebra nu när det är dags för läxa med bokstäver. Att vi inte använt det tidigare har varit vårt val. Val av att andra saker har varit viktigare i vår familj för tillfället.
Men ....... bättre sent än aldrig! Det saknas ju dock en del bokstäver i denna tygpåse eftersom det inte är ett komplett alfabet. Det är bara LJUD. Fattar ni? Äsch, ni får fråga - så svarar jag.
Men jag får väl ta fram de där extra timmarna och fixa till de bokstäver som saknas.

Inga kommentarer: