tisdag 20 oktober 2009

Odlingssvar har anlänt

I dag kom ett brev från Barn- och ungdomskliniken.
Det var svar på odlingen som togs förra tisdagen. Inga bakterier växte i såret, så rekommendationerna var att fortsätta enlig tidigare planer.

Nu är det ju så att jag mejlade dr S (som jag hyllade för några blogginlägg sedan) i torsdags vilket blev till ett besök på ortopeden på fredagen och ny odling togs.

I dag stod jag på ortopeden enligt överenskommelse med dr S för att få reda på odlingssvaret. Jag var beredd på att det inte växte något eftersom jag egentligen redan visste om svaret från akuten från tisdagen. Men....

Dr S sa åt mig att följa med när vi gick in på ett rum. Receptblocket var med i hans hand. På vägen till rummet sa han att det växte andra saker nu. Pseudomonas. De behandlas inte med antibiotika utan med Ättiksyrelösning som man ska dränka in en kompress och ha på såret i 20 minuter. Därefter lägger vi om som vanligt med de speciella kompresserna.

Jag försökte mig på att söka information på jobbet, men det blev så ohyggligt mycket att göra, så jag hann inte. Men jag slängde iväg ett mejl till Ylvisen som sitter på infektion och utövar lika yrke som jag. Hon kom med lugnande besked efter att ha pratat med sina jobbarkompisar - tack för hjälpen Ylva!

Väl hemma så förberedde jag Wilma på att Felix kanske skulle skrika när jag skulle ge mig på Ättiksyran. Sen sa jag till Felix att jag skulle lägga om såret. Inga problem - det är ju vardag för honom. Sen sa jag att det kanske skulle göra ont idag.

- Nä hä! Blev svaret.

Felix hade rätt. I alla fall om man ska tyda hans ansiktsuttryck och reaktion när jag lade på den blöta kompressen.

Där satt vi framför Bolibompa i 20 minuter med Ättiksyrelösningen på såret. Kvalitetstid med barnen fick vi med på köpet. Så nu får vi se hur såret beter sig. Det här togs i går:


Ni ser väl att det ser mycket bättre ut! Ändå så vägrar det att bli hel hud på eländet.

Snart får vi se vad dr E i Uppsala har att meddela oss. Han har haft kontakt med USA om framtida operation. Det vi vet redan är att det inte kommer att göras något så länge såret håller på så här. DET är det stora problemet i dagens läge. Att knäskålarna ligger på utsidan av benen - äsch, det är ett biproblem...

5 kommentarer:

ylvisen sa...

Så lite så! Va duktig han var, pice of a cake!

kram

Susanne sa...

Nu håller vi tummarna för att ni får bukt med det låååångdragna såret!!! Pussa Felix från mig!! Kram

Suzy71 sa...

Håller verkligen med föregående talare... så att ni äntligen kan gå vidare med nästa steg i processen som ni hur som helst har framför er...
Kram och lycka till!

Malin sa...

Hej Carina! Thea hade också Pseudomonas och ättikssyran har funkat jättebra! Fast vi har en kräm (0,15%) som vi lagt på och sedan satt plåster på (och aquacel först när det vätskade). Nu behöver vi inte plåster längre men fortsätter med ättisksyrakrämen. Håller tummarna att det går lika bra för Felix sår. Kramar!

ylvisen sa...

20 min simning icke att förakta! Bra jobbat, simma är ju jobbigt och den skonsammaste träningen för kroppen ju!