måndag 16 maj 2011

En bok som tar lång tid att läsa


Jag fick först låna boken av en kompis. Men jag insåg att jag ville ha en egen.
När man börjar läsa den märker man att man tänker på olika personer när författaren berättar om olika personers personlighet.

Man kan nog säga att den här bokens innehåll inte är det samma om man läser den en andra och även en tredje gång med en tids mellanrum. Det beror förstås på om man är beredd på att ta vara på sitt liv och göra det bästa som kan erbjudas.

Om man har fastnat i ett beteende som inte är alldeles för positivt så är det ju bara en själv som kan ordna upp sitt liv. Visst kan man ta hjälp av andra. Det kan vara ett måste ibland om man liksom har fastnat i något jobbigt. En depression eller utbrändhet eller något annat.

Men det är ändå den drabbade själv som får ta tag i saken. Det är ju inte så att hjälpen slår upp en på eniro och ringer upp en. Ännu mindre ringer på dörren. Det är liksom det första och kanske jobbigaste steget man måste göra.

Det var en häftig bok det här. Det går inte snabbt att läsa den. Den är djup och man stannar liksom upp och tänker på hur man har det i sin omgivning. Det var många namn som dök upp när jag läste den första gången. Det var riktigt spännande och intressant att läsa om att det finns ett mönster i människors beteende.

Boken jag pratar om är denna:

Jag tror faktiska att jag ska öppna boken igen. Den kanske har ändrat innehåll. Det kanske är andra namn som dyker upp när jag läser den.

Det som var lite läskigt var om man skulle känna att sitt eget namn dök upp i tankarna när jag läste den.

Är jag en energitjuv utan att jag vet om det?
Skulle jag känna igen mitt eget beteende?

Jag gillade boken väldigt mycket. Det var nyttigt att läsa den.


1 kommentar:

Susanne sa...

Javisst är den bra. Jag tar några sidor i taget och det blir liksom AHA-känslor lite varstans. Tar nog lång tid att komma igenom men det ska den nog göra också. Men absolut ett bra boktips!!