lördag 23 januari 2010

TUFF

Så himla kul!

Den här helgen är det TUFF-utbildning. TUFF = TeckenspråksUtbildning För Föräldrar.

Det är en gratis utbildning för familjen där barnpassning ingår.
Därför kan hela vår familj à fem personer åka dit.

Första minuten som man klev in i lokalen så blev jag lite skakig på vad som skulle komma. Detta för att det var döva personer med där. Det visade sig att det var döva teckenspråkslärare!

De som passade barnen, en hel hög med folk, kunde teckenspråk flytande. Men de var hörande personer, så att inte barnen också ställdes på prov. Man var ju fundersam hur det skulle gå att passa våra barn. Å alla andras. Men det fanns ingen antydan till att det skulle vara några problem.

Om jag minns rätt så var det 22 vuxna anmälda och till dessa kom alla barn. Kl 10-15 var det full aktivitet. Lek för barn i alla åldrar och handgympa (tecken) för föräldrar och andra anhöriga.

Jösses vad trötta vi var när vi kom hem. Det krävdes en timme i soffan. Barnen är ganska lugna. Det är dags att sova nu för dem. Sen fortsätter arbetet på Ebbas rum.

I morgon är det dags för dag två i TUFF-utbildningen. Mitt personliga, egna intresse för teckenspråk har fått nytt vitamintillskott och jag känner att mitt gamla intresse har fått nytt liv igen.

Inga kommentarer: