onsdag 5 augusti 2009

Julgris eller smärt pingla?

Ja det är frågan det.

Kommer jag att lyckas med att få igång kroppen? Kommer jag att kunna hantera mina enorma portionsstorlekar? Jag älskar ju mat. God mat. Vare sig det är husmanskost eller en saftig oxfile med potatisgratäng. Mums vad gott det är för smaklökarna och mums vad det sätter sina spår runt omkring min kropp. Det kanske inte syns när man går omkring bland folk - då man drar in magen och försöker se smärt ut.

Men väl hemma i duschen får man höra sådana där gulliga kommentarer från Wilma att jag bara ha lite tjock rumpa och undrar om det finns en bebis i magen...

För tre dagar sedan tog jag mig ut på en promenad. En rutt som tar cirka en timme. I allafall för ett år sedan då jag gick den rutten senast. Sen kan man ju chocka kroppen lite när man ändå börjar få julgris-panik att försöka mig på en sådan där intervallträning som jag har hört ska vara bra. Gå 2 minuter, jogga 2 minuter.

Fy sjutton vad långa minutrarna var då jag joggade! Konditionen är verkligen i botten. Det gjorde nästan ont att andas på slutet av de 2 minutrarna då jag joggade.

I dag tog jag mig ut igen! Kan ni förstå?

Den här gången tog jag med mig Ebba som sällskap. Först undrade jag om hon verkligen skulle orka, så jag undrade om hon skulle cykla. Men nej, hon ville prova. Det gick lite långsammare än första gången då jag var själv. Men hon höll i och var med på intervallträningen. Jag är jätteimponerad av henne! Men även om det var jobbigare förra gången så var jag så där kopiöst svettig ändå när jag kom hem.

Innan denna motionsrunda så hade jag varit och handlat. Då såg jag sådana där drinkar som man byter ut en måltid med. Köpte två stycken och ska väl välja en dag jag är på bra humör när jag provar det. Jag blir ju inte någon snäll mamma och sambo när jag är hungrig. Så det kan ju vara lite riskabelt att ta en sådan drink när jag är hemma med tre barn själv under semestertider.

Annars har jag bara låtit mina öron lyssna på vad andra pratar om när det gäller kosten. Mindre kolhydraterv äkta fett o s v. Så jag går ju inte in på det hela med stormsteg. Men jag är ju inne på att minska mina portionsstorlekar och att börja röra på mig mer regelbundet. Sen får vi se vad det blir för resultat.
Så vi hoppas på att jag slipper ligga på julbordet ialla fall.


1 kommentar:

ylvisen sa...

Det låter som en bra start! Lycka till! Duktig Ebba som hängde med ut, hon kommer ju bli elitgymnast så klart hon måste orka med i mammas tempo!

kram